hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بوشهر| بازار کم‌رمق صنایع‌دستی

بوشهر| بازار کم‌رمق صنایع‌دستی

صنایع‌دستی کشور آن‌طور که بایدوشاید مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. نهمین نمایشگاه صنایع‌دستی استان بوشهر که از سوم دی‌ماه به‌منظور نمایش و عرضه دست‌ساخته‌های هنرمندان مناطق مختلف کشور برپا شد، بیشتر فرصتی برای بازگویی کمبودها، مشکلات و گلایه‌ها از بی‌رونقی این هنر صنعت بود.

فعالان عرصه صنایع‌دستی می‌گویند اگرچه این تولیدات که حاصل فکر، ذوق، هنر و دست رنج آفرینندگان آن است و بسیاری از اهل ذوق و هنر قدر آن را می‌دانند، اما در شرایط اقتصادی امروز کشور خریداری ندارد.

به گفته فعالان این حوزه، در بازارهای خارجی اگرچه مشتاقان و علاقه‌مندان زیادی برای خرید صنایع‌دستی نفیس ایران وجود دارد اما زمینه حضور فعال و رقابتی صنایع‌دستی ایران در بازارهای جهانی فراهم نیست و همان بازار اندکی نیز که هنرهای دستی ما در دهه‌های گذشته داشته، جای خود را به محصولات دیگر کشورها داده است.

 شرکت‌کنندگان در نمایشگاه صنایع‌دستی بوشهر بر این باورند که تولیدکننده صنایع‌دستی باید فقط دغدغه تولید محصول را داشته باشد نه اینکه علاوه بر تولید، مشکل فروش، کمبود مواد اولیه، بیمه و غیره را هم تحمل کند.

آنان، نبود تبلیغات محیطی در کنار برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، پایین بودن توان خرید علاقه‌مندان به صنایع‌دستی، فقدان بازار صادراتی مناسب، کمبود و گرانی مواد اولیه، جولان دلالان در بازار مواد اولیه و تولیدات صنایع‌دستی و نبود حمایت مناسب از فعالان این بخش را ازجمله مشکلات خود عنوان کردند.

جایگاه ویژه صنایع‌دستی در استان بوشهر

استاندار بوشهر نیز که برای بازدید و بررسی مسائل صنعتگران به نمایشگاه صنایع‌دستی آمده بود گفت: توسعه طرح‌های گردشگری، بوم‌گردی و صنایع‌دستی از اولویت برنامه‌های استان است و در این راستا از فعالان و صنعتگران این بخش حمایت می‌شود.

عبدالکریم گراوند افزود: صنایع‌دستی این استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار و برخی از این محصولات دارای نشان ملی مرغوبیت هستند.

او بیان کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی توانمندی، آداب، رسوم و فرهنگ مناطق مختلف کشور را به مردم معرفی می‌کند و قرار گرفتن محصولات صنایع‌دستی در کنار هم رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها را فراهم می‌کند.

استاندار بوشهر اظهار داشت: صنایع‌دستی از جمله مشاغل پاک است که تأثیرگذاری فراوانی دارد و یکی از حوزه‌هایی که در اشتغال پاک تأثیرگذاری فراوانی دارد حوزه صنایع‌دستی است.

گراوند گفت: اشتغال، رونق اقتصادی، گردشگری و درآمدزایی از پیامدهای صنایع‌دستی است و تقویت این فعالیت‌ها بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی است.

او اظهار داشت: توسعه صنایع‌دستی سبب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستاها می‌شود و اشتغال و درآمدزایی به دنبال دارد.

استاندار بوشهر گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی نسبت به دیگر صنایع که سرمایه ثابت و در گردش می‌خواهد با کمترین امکانات راه‌اندازی می‌شود و مشتریان بسیاری در بازار داخلی و خارجی دارد.

گراوند تصریح کرد: عبابافی استان بوشهر موردتوجه ویژه قرار دارد و اکنون تولید این محصول هدفمند و موردحمایت قرارگرفته است.

او اضافه کرد: یکی از اشکالات برگزاری نهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی در بوشهر فاصله آن با مرکز شهر است که برای جابه‌جایی مردم مشکلاتی ایجاد می‌کند.

بازاریابی بزرگ‌ترین مشکل است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر هم در این زمینه اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل فعالان بخش صنایع‌دستی بازاریابی و فروش محصولات است که با برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان مشکلات برطرف و این بخش در استان رونق می‌گیرد. سعید زرین فر افزود: صنایع‌دستی شناسنامه فرهنگی و تاریخی یک ملت و نشان‌دهنده جایگاه مردم مناطق است و با توجه به اشتغال و درآمد خوب این بخش باید کمک کرد صنایع‌دستی به جایگاه واقعی خود برسد.

او اظهار داشت: امروز در صنعت پتروشیمی با هزینه 10 میلیارد ریال یک شغل ایجاد می‌شود ولی در صنایع‌دستی با سرمایه‌گذاری بسیار پایین شاهد بازدهی بیشتری هستیم.

زرین فر یادآور شد: در همین ارتباط تلاش می‌شود در مرکز هر شهرستان در استان بوشهر فروشگاه‌هایی برای عرصه محصولات صنایع‌دستی ایجاد شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد